Elektrolyty v nápojích jsou velmi důležité pro správně fungování vašeho těla.

Co jsou to elektrolyty a k čemu slouží v našem těle?

Pokud se budete zabývat sportovní výživou a pitným režimem i s tímto pojmem se budete setkávat velmi často. Elektrolyty jsou velmi důležité pro správně fungování vašeho těla a tím pádem pro vaše sportování a lepší sportovní výkony.

Hned na začátku je dobré říci, že elektrolyty jsou obecně roztoky a taveniny, které vedou elektrický proud. V případě lidského těla to jsou samozřejmě pouze roztoky. Vznikají rozpuštěním iontových sloučenin, v našem případě jsou látky rozpuštěny ve vodě.

V elektrolytech se elektrický proud nepřenáší v elektronech, ale ionty. Ty jsou oproti elektronům výrazně menší a tak i proud, který vedou, je daleko menší. Pod označením „elektrolyty“ rozumíme skupinu chemických prvků a minerálů. Chlorid, sodík, vápník, hořčík a draslík. Dvěma hlavními elektrolyty jsou právě sodík a draslík.

Proč jsou elektrolyty zásadní pro vaši hydrataci?

Elektrolyty se v těle mění na ionty, které mají pozitivní nebo negativní elektrický náboj. Tento náboj ovlivňuje naše buňky, tkáně, svaly, krvinky, tlak a jiné části našeho těla. Elektrolyty stimulují činnost svalů a srdce Zapojují se do důležitých funkcí, jako je například proudění krve, moči a jiných tělesných tekutin.

Tekutiny v těle rozdělujeme na intracelulární (vnitrobuněčné), extracelulární (mezibuněčné). Intracelulární a extracelulární prostor je oddělen buněčnou membránou. Elektrolyty regulují vodní rovnováhu na obou stranách buněčné membrány. V souvislosti s pohybovou činností dochází k přesunům mezi buňkami a extracelulární tekutinou. Díky tomuto elektrolyty udržují vaše tělo správně hydratované.

Elektrolyty mají i další funkce v lidském těle!

Kromě významného vlivu na správné fungování tekutin ve vašem těle, mají elektrolyty ještě mnohá další využití. Využívají se k transportu elektrických impulzů v neuronech. Jsou tedy klíčové pro mozek a nervovou soustavu. Dále transportují elektrický náboj například ve svalových buňkách. Díky tomu se můžeme hýbat a sportovat. Zajímavé je, že mají také vliv na chemickou strukturu bílkovin v těle. Dále jsou důležité pro správné fungování hormonů v těle, konkrétně jejich uvolňování do krve. Z toho je vidět, že jsou pro nás opravdu nepostradatelnou součástí. Lidské tělo je jedna ohromná chemická továrna.

Jak do těla dostat dostatek elektrolytů?

Tekutiny a elektrolyty v tekutinách jsou důležité pro vaše zdraví. Při pocení přicházíme o tělesné tekutiny, což může omezit naši výkonnost. Při fyzické námaze se výrazně začíná snižovat hladiny elektrolytů v těle. Díky pocení vašeho těla se tělo zbaví i velké části elektrolytů. Samozřejmě se zvyšuje i riziko dehydratace samotné. Pokud sportujete nebo máte fyzicky náročnou činnost, je pro vás zcela kritické, abyste v těle měli vždy dostatek elektrolytů a tekutin. Elektrolyty zabraňují dehydrataci organismu. Taková dehydratace může vést ke svalovým křečím nebo oslabování svalů. Důležité je hodně pít správné tekutiny. Nedostatek tekutin způsobuje vysoký krevní tlak a bolest hlavy. U vytrvalostních aktivit dochází k sodíkovým ztrátám. V průběhu cvičení u sportovců, kteří se nadměrně potí a kteří mají vysokou koncentraci elektrolytů v potu.

Všimli jste si někdy, že když se zvážíte po náročném sportování, tak jste třeba i od dvě kila lehčí? Abyste si drželi vhodnou rovnováhu elektrolytů, musíme nahradit tekutiny pitím během samotného sportovního výkonu. Každých 10 – 15 minut byste měli přijmout zhruba dvě deci vody nebo iontového nápoje. Jak jsem zmínil, po sportování budete jistě lehčí. Každý půl kilogram ztracené váhy byste měli nahradit zhruba půl litrem tekutin. Po tréninku je tedy velmi důležité dostatečně pít. Kromě doplnění tekutin je důležité doplnit i elektrolyty. Na to je nejjednodušší pít sportovní iontové nápoje. Sodík a draslík obsahují také ve vysoké míře banány, kokos nebo rozinky a vařený špenát. Samostatný sodík pomůže doplnit kuchyňská sůl.

Sodík a Draslík jsou zřejmě ty nejdůležitější elektrolyty!

Sodík je myslím nejdůležitější minerální látkou. Vně buněk udržuje objem plazmy a krevní tlak. Lidské tělo udržuje hladinu sodíku v krvi v určitém rozmezí. Hladina sodíku je hormonálně kontrolována. Pokud nastane příliš velký příjem, tělo nadbytek vyloučí močí. Pokud sodíku přijmeme málo, nevyloučí se buď žádný, nebo velmi malé množství. Pokud intenzivněji sportujete, můžete si denně dopřávat trochu více soli, než je běžné u nesportujících jedinců.
Draslík reguluje množství tekutiny v buňkách. Sodík, jak jsme si již řekli, reguluje množství mimobuněčné tekutiny (plazmy). Oba tak zásadně upravují rovnováhu tekutin v organismu. Dostatečná koncentrace draslíku je nutná k udržení elektrického potenciálu buněčných membrán a svalových vláken. Dostatečná koncentrace je nutná ke kvalitnímu přenosu nervových impulsů. U sportovců se nedostatek draslíku projevuje vyšší únavou.

Obecně platí, že je vhodné jíst pestrou stravu bohatou na zeleninu, ovoce, omega mastné kyseliny a bílkoviny. Také je dobré vypít 3-5 litrů vhodných tekutin denně. Pokud více sportujete, doporučuji zakoupit iontový sportovní nápoj a ten pít před sportem, během výkonu a také po sportovním výkonu.